Новините от BMU EUROPEAN CHAMPIONSHIP в Сърбия

96 състезатели от България, Сърбия, Гърция, Северна Македония и Босна и Херцговина взеха участие в първия кръг на BMU Европейския шампионат по мотокрос който се проведе през изминалата седмица на мотополигон Гаич, Глобаре-Крушевац в Сърбия. Това бе първото състезание в региона за сезон 2020 и въпреки, че същинското провеждане бе под въпрос до последния момент, организаторите от Мотоциклетната федерация на Сърбия и Мото Клуб Гаич направиха от невъзможното – възможно, като дадоха шанс на зажаднелите за състезание пилоти да премерят си в специфични условия.
След близо две седмици непрестанен дъжд, времето бе решило да постави мотокросистите в едни от най-тежките метеорологични условия за практикуването на този спорт, а именно висока влажност, ярко слънце и температури над 35 градуса. Това разбира се отрази и на състезателното трасе, проектирано и построено преди 11 години от Тотьо Чакъров, който добре е обучил своите сръбски колеги, как да поддържат пистата в добри условия при всякакво време. Този път, Глобаре даде на състезателите мека фрезована почва, която в развоя на състезателния уикенд се трансформира под палещото слънце в сериозни коловози и неравности със средно по две до три излъскани „пътеки“ в по-голямата част от широчината си, всичко това гаранция за необходимост от максимална концентрация и никакви грешки.
При най-малките пилоти от клас МХ65, фаворитите от България Дани Цанков (М6 Ямаха Рейсинг Тийм, Ямаха) и Венцислав Тошев (Мото Спорт Варна, КТМ) накараха прегрялата публика да изпита наистина удоволствие от ездата им и да ги аплодира при всяко тяхно преминаване. В първия манш, Цанков водеше колоната, но един коловоз в горната част на трасето го подведе, той падна и Тошев, който се намираше на няколко метра зад него изобщо не се замисли, възползва се от ситуацията и видя карираният флаг пръв. Във вторият манш, Цанков не допусна грешка и с отлично темпо завърши първи с победа за кръга и с равен брой точки като Тошев, и двамата с по 47т. трети за уикенда на почетната стълбичка се качи Илия Димитров (МСК Киппен МХ Рейсинг Тийм, КТМ, 40т.)
В клас МХ85, една добра група от 17 пилота на възраст до 14 години, показаха, че през сезона този клас ще бъде изключително интересен и израстването на някой състезатели от клас МХ65 които вече са горния клас определено ще промени предварителните прогнози за годината. Християн Георгиев (Мото Спорта Варна, КТМ) нямаше конкуренция в първият манш и завърши на първото място със сериозна преднина, следван от Живко Иванов (Елхово рейсинг тийм, КТМ), а Мирослав Димитров (МСК Киппен МХ Рейсинг тийм, Ямаха), имаше шансове да запази второто място на което се движеше през по-голямата част от манша, но сблъсък с по-бавен състезател го остави трети. Драматично приземяване със скъсване на веригата извади Георгиев във втория манш от играта, но това даде шанс на Димитров да се нареди първи на финиша, следван от гръка Димитрис Ганотис (Ямаха), а трети завърши Иванов. В крайното класиране за деня на клас МХ85, победата отиде при Димитров с 45 точки, Иванов – втори с 42, а Ганотис бе трети с 40т.
В клас МХ2, Николай Малинов (МСК Киппен МХ Рейсинг Тийм, КТМ, 50т.) бе безапелационен и в двата манша като остави конкурентите си съответно на 37 секунди и 8 секунди като преднина при карираният флаг. Алекс Димитров (Мото Спорт Варна, КТМ, 44т.) в първия манш направи най-добрата обиколка за клас МХ2 в неделния ден 1:40:988 и показа, че може да се бори за победата в тази кубатура. Същото намерение и възможност показа и Жулиан Георгиев (МСК Киппен МХ Рейсинг Тийм, Кавазаки, 40т.), който и в двата манша завърши на третото място. Доста сериозна е разликата между пилотите в клас МХ2, като топ пет състезателите в Глобаре затвориха с една и повече обиколки движещите се след 6-та позиция, а в следващите кръгове очакваме конкуренцията да се повиши още повече, което е само от ползва на състезателите. Класирането за клас МХ2 Junior е идентично с това при мъжете – Малинов-Димитров – Георгиев.
Отдавана не бяхме виждали Майкъл Иванов (Пловдив Мотор Спорт, Хускварна, 50т.) на двутактов мотоциклет, но ето че и това време дойде през 2020. Иванов кара в Сърбия след контузия в областта на стъпалото, но това обаче не му попречи да разпредели правилно силите си и да стартира сезона с двойна победа пред местната публика. Стефан Нейчев (Еърмакс рейсинг тийм, Ямаха, 44т.) отбеляза две втори места в двата манша, като основният му конкурент бе Любомир Васев (МСК Киппен МХ Рейсинг Тийм, Ямаха, 40т.) който се нареди на бронзовата позиция за този първи кръг.
След някой промени в регламента, през годината ще наблюдаваме отделни стартове в класовете МХ и МХ Сеньор, като по традиция участието в тези групи е сериозно, а залогът – голям. В клас МХ, Григор Царев (Джи Ар Си Моторспорт 2020, КТМ, 50т.) направи нова заявка за топ мястото в групата, спечелвайки това първо състезание пред Юлиян Райчев (МСК Панчо Рейсинг Тийм, Кавазаки, 44т.) и съотборника си Александър Ленев (КТМ, 40т.). В клас МХ Сеньор, пилоти на възраст над 44 години, Димитрис Керамидас (Гърция, Сузуки, 50т.) показа отлични качества и издръжливост след 5 годишно отсъствие от този шампионат и занесе победата в Гърция, втори се нареди Васил Стоянов (МСК Киппен МХ Рейсинг Тийм, Хонда), а трети за състезанието на подиума се качи Атанас Петров (АИТ Рейсинг Тийм, КТМ, 40т.).
И така през изминалият тежък, но успешен уикенд, българските състезатели си тръгнаха от Сърбия със 6 златни, 7 сребърни и 6 бронзови отличия в седемте класа на BMU Европейския шампионат по мотокрос.
На хоризонта ни очаква мотополигон „Горна Росица“, град Севлиево, който след едногодишна пауза , на 11-12 юли ще приеме състезателите от всички класове плюс МХ50 за втория кръг на шампионата.